Mowa jest najważniejszym i najbardziej precyzyjnym narzędziem ludzkiego działania, i jako taka musi być doskonalona również w płaszczyźnie fonetycznej.
prof. dr hab. Bronisław Rocławski
Diagnoza Logopedyczna - określa charakter wady (rodzaj i stopień nasilenia) oraz przyczyny jej powstania. Pozwala na zaprogramowanie odpowiedniej terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka lub osoby dorosłej.
Profilaktyka Logopedyczna - ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju językowego dziecka. Zastosowana u małych dzieci pozwala na uniknięcie często żmudnej i długotrwałej terapii.
Terapia Logopedyczna - Terapia logopedyczna jest wspomagana i urozmaicana elementami innych metod stosowanych w celu rozwoju językowego dziecka (np. Glottodydaktyka, Metoda Krakowska). Sprawia, że dziecko poddając się reedukacji mowy, jednocześnie nabywa dodatkowe umiejętności takie jak, np.: płynne czytanie ze zrozumieniem, poprawne pisanie pod względem graficznym i ortograficznym, logiczne myślenie, koncentracja uwagi, prawidłowa orientacja przestrzenna i inne.
Terapia logopedyczna obejmuje następujące etapy pracy korekcyjnej:
- usunięcie przyczyny wadliwej wymowy (np. poprzez usprawnianie słuchu fonemowego, motoryki i kinestezji narządów artykulacyjnych, autokontroli słuchowej i inne),
- wywołanie głoski normatywnej,
- wprowadzanie prawidłowego dźwięku na podstawie modułu:
2. Mogę wymówić dźwięk w izolacji.
3. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo między samogłoskami.
4. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w nagłosie wyrazu.
5. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w śródgłosie wyrazu.
6. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w wygłosie wyrazu.
7. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo podczas czytania.
8. Mogę wymówić dźwięk prawidłowo w gabinecie logopedy.
9. Mogę prawidłowo posługiwać się dźwiękiem (który kiedyś sprawiał mi kłopot) w mowie spontanicznej.
- gwarantują jego zaangażowanie w terapię,
- motywują do ćwiczeń,
- skracają czas terapii oraz utrwalają poprawną artykulację w mowie spontanicznej.
Diagnoza i Terapia Neurologopedyczna - obejmuje stymulację wszystkich funkcji psychomotorycznych dziecka, opiera się na programowaniu języka zgodnie z indywidualnymi możliwościami psychofizycznymi dziecka.